Pengaruh dan Manfaat Gerakan Literasi Terhadap Pemahaman Bahasa: Meningkatkan Kompetensi Linguistik di Era Digital

Authors

  • Andri Muharrodin Nata Stiepar Yapari
  • Farid Alfajri Nur Insani Stiepar Yapari

Keywords:

Literacy movement, language comprehension, linguistic competence, digital literacy, vocabulary, communication skills, critical thinking, creativity, educational resources

Abstract

The literacy movement plays a crucial role in enhancing language comprehension and linguistic competence, especially in today’s digital era. This study aims to explore the influence and benefits of literacy movements on language comprehension across various segments of society. Through qualitative and quantitative approaches, this research examines how participation in literacy activities such as reading, writing, and group discussions can improve language skills, enrich vocabulary, and enhance communication abilities. The findings indicate that literacy movements not only help individuals understand and use language more effectively but also foster critical thinking and creativity. Furthermore, the growing digital literacy provides broader access to educational resources and information, thus strengthening language comprehension in a wider context. Therefore, literacy movements contribute significantly to building a more knowledgeable and insightful society.

References

Andarini, S. (2022). Budaya literasi membaca dan keterampilan menulis paragraf siswa sekolah dasar. Maghza Pustaka.

Destrianto, K. (2021). Evaluasi Program Gerakan Literasi Sekolah di SD Kristen 04 Eben Haezer. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(2), 133-139.

Haliz, V. N., & Nanggala, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran pada Gerakan Literasi pada Anak Sekolah Dasar Kelas Rendah di SDN 258 Sukarela. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 3857-3868.

Herawan, E. (2022). Literasi Numerasi Di Era Digital Bagi Pendidik. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 3, No. 1).

Jannah, A. M., Setiawan, D. A., & Sesanti, N. R. (2020, November). Study Etnografi Peran Gerakan Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Minat Karakter dan motivasi Siswa Dalam Pembelajaran Berbahasa SDN Kebonsari 4 Kota Malang. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA (Vol. 4, No. 1, pp. 276-285).

Kurniawan, R., & Parnawi, A. (2023). Manfaat literasi untuk meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 184-195.

Santoso, D. R. W., Suwandi, S., & Sumarwati, S. (2023, August). FESTIVAL LITERASI DAERAH SEBAGAI SEBUAH IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI SEKOLAH KOTA DENPASAR TAHUN 2021. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia (Vol. 1, No. 1).

Simbolon, J. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Penerapan Literasi di Sekolah. JBSI: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(01), 162-171.

Suwandi, S. (2022, July). Pedagogi Genre dan Sibergogi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Digital untuk Mewujudkan Kompetensi Multiliterasi Siswa. In Seminar Nasional Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Timor (pp. 191-210).

Syafitri, N., & Yamin, Y. (2022). Pengaruh gerakan literasi sekolah terhadap minat baca siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 6218-6223.

Werdiningsih, D. (2021). Literasi sains dan materi pembelajaran Bahasa Indonesia.

Published

2025-01-15

How to Cite

Andri Muharrodin Nata, & Farid Alfajri Nur Insani. (2025). Pengaruh dan Manfaat Gerakan Literasi Terhadap Pemahaman Bahasa: Meningkatkan Kompetensi Linguistik di Era Digital. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Anak Usia Dini, 1(1), 09–22. Retrieved from https://ejournal.aspirasi.or.id/index.php/jupenbaud/article/view/30