Peran Guru sebagai Pemimpin dalam Pembelajaran Paud yang Efektif

Authors

  • Nur Ramida Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin
  • Habibah Habibah Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin
  • Nur Sa’adah Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin
  • Margaretha Kurnia Sari Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin
  • Aslamiah Aslamiah Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin
  • Celia Cinantya Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin

Keywords:

Early Childhood Education, Teacher as Leader & Effective Learning

Abstract

The role of the teacher as a leader in PAUD learning is very important to create an effective and quality learning process. Teachers not only function as teachers, but also as leaders who direct, motivate and create a learning environment conducive to children's cognitive, social and emotional development. Through experiential and game-based learning approaches, teachers are able to develop independence and leadership skills in students from an early age. In addition, teachers also act as facilitators, motivators, and inspirers who provide examples and support to optimize children's potential. Teacher leadership in PAUD is essential to improving the quality of learning and shaping children's character as a whole. 

References

Aslamiah, A., Abbas, E. W., & Mutiani, M. (2021). 21st-century skills and social studies education. The Innovation of Social Studies Journal, 2(2), 82–92.

Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Ilmiah Iqra, 19. (Volume tidak lengkap, mohon dilengkapi jika ada)

Cinantya, C., Aslamiah, A., Suriansyah, A., & Novitawati, N. (2025, March). Teacher empowerment in digitalization of local wisdom-based learning. In 2nd International Conference on Environmental Learning Educational Technologies (ICELET 2024) (pp. 279–289). Atlantis Press.

Darmadi, H. (2015). Tugas, peran, kompetensi, dan tanggung jawab menjadi guru profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161–174.

Fitriya, A. (2021). Peran guru dalam membangun nilai-nilai karakter pada anak usia dini di PAUD Kamboja 69 Sukowono Jember. Childhood Education: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 151–169.

Hairunisa, & Cinantya, C. (2022). Developing activities, independence and fine motor aspect using the Extream model in group B2 children. E-Chief Journal (Early Childhood and Family Parenting Journal), 2(2). (Halaman tidak dicantumkan, tambahkan jika tersedia)

Indriyanti, L., Setiadi, M. C., Bakti, N. W. S. A., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Pentingnya peran kepala sekolah dan guru dalam meningkatkan prestasi siswa di sekolah dasar. Journal Educational Research and Development, 1(2), 273–283.

Lawolo, A. N., & Herawati, J. (2023). Peran guru dalam kegiatan belajar mengajar di TK/PAUD. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(3). https://online-journal.unja.ac.id/gentala/article/view/16603

Munaamah, M., Masitoh, S., & Setyowati, S. (2021). Peran guru dalam optimasi perkembangan sikap disiplin anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 355–362. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/38329

Nugroho, L. (2017). Implementasi trilogi kepemimpinan pendidikan Ki Hadjar Dewantara di SD Taman Muda Ibu Pawiyatan Tamansiswa Yogyakarta. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 6(3), 205–214.

Rachmawati, T. (2023). Kepemimpinan guru PAI dalam mengaktualisasikan akhlak karimah siswa kelas IX di SMP Negeri 1 Ponorogo. Universitas Muhammadiyah Ponorogo. (Skripsi atau tesis, mohon tambahkan jika perlu keterangan jenis karya ilmiah)

Sulistiani, I., & Nugraheni, N. (2023). Makna guru sebagai peranan penting dalam dunia pendidikan. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1261–1268.

Sumardi, W. P., Sabillah, B. M., Khaedar, M., & Jusmawati, J. (2022). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap motivasi belajar siswa. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 7(1), 35–48.

Suriansyah, A., & Aslamiah, A. (2015). Strategi kepemimpinan kepala sekolah, guru, orang tua, dan masyarakat dalam membentuk karakter siswa. Cakrawala Pendidikan, (2). (Nomor halaman tampaknya tidak sesuai: “87061”, mohon periksa kembali)

Zulfatunnisa, S. (2022). Pentingnya peran guru dalam proses pembelajaran. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 7(2), 199–202. (Diperbaiki halaman akhir yang sebelumnya hanya “199-2”)

Zulwiddi, N. (2024). Kepemimpinan guru PAI dalam pengembangan karakter siswa di SMP Plus Baabussalam. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 11–23.

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Nur Ramida, Habibah Habibah, Nur Sa’adah, Margaretha Kurnia Sari, Aslamiah Aslamiah, & Celia Cinantya. (2025). Peran Guru sebagai Pemimpin dalam Pembelajaran Paud yang Efektif. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Anak Usia Dini, 1(4), 16–29. Retrieved from https://ejournal.aspirasi.or.id/index.php/jupenbaud/article/view/57

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.