Analisis Bahasa Korea Menjadi Bahasa yang Diminati Oleh Para Mahasiswa/i di Universitas Stiepar Yapari, Bandung, Jawa Barat
Keywords:
Popularity of Korean Language, STIEPAR YAPARI Students, Interest in Foreign Languages, Influence of Korean Culture, Career OpportunitiesAbstract
This abstract aims to analyze the phenomenon of the popularity of the Korean language among students at STIEPAR YAPARI University, Bandung, West Java. The research method used was a survey and interviews with students who had chosen Korean as their language of interest. The findings show that interest in Korean among STIEPAR YAPARI University students has increased significantly in recent years. Factors that drive this interest include the influence of Korean pop culture such as K-Pop, Korean dramas, and Korean food which is increasingly popular in Indonesia. In addition, the perception that Koreans have good career opportunities, especially in the entertainment and technology industries, is also an important factor. The results of this analysis provide a better understanding of the reasons behind the increasing interest in Korean among students at STIEPAR YAPARI University, as well as provide insight into the development of Korean language curricula and programs at higher education institutions in the region.
References
Dewanti, R., & Kusuma, S. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Bahasa Korea Melalui Pembelajaran Berbasis Teknologi di Universitas Q. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 34-45..
Dewi, A., & Cahyani, D. (2017). Peran Keluarga dalam Mendorong Minat Belajar Bahasa Korea di Kalangan Mahasiswa Universitas O. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2), 89-102.
Firmansyah, R., & Wiratama, D. (2020). Minat Mahasiswa Jurusan Teknik Informatika Universitas C terhadap Pembelajaran Bahasa Korea dalam Konteks Pengembangan Karier. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 56-68.
Hasanah, N., & Hidayat, B. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Prestasi Mahasiswa dalam Pembelajaran Bahasa Korea di Universitas M. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing, 7(2), 112-125.
Hidayat, T., & Susilowati, S. (2020). Fenomena K-Pop dan Minat Belajar Bahasa Korea di Kalangan Mahasiswa Universitas X. Jurnal Pendidikan Bahasa Korea, 8(2), 112-125.
Indriani, R., & Permadi, A. (2020). Peran Dosen dalam Meningkatkan Motivasi Mahasiswa dalam Pembelajaran Bahasa Korea di Universitas G. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 9(2), 45-56.
Kurniawan, R., & Lestari, S. (2020). Dukungan Fasilitas dan Infrastruktur dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Korea Mahasiswa Universitas L. Jurnal Pendidikan Teknik Informatika, 14(1), 78-90.
Maulana, I., & Gunawan, R. (2019). Dampak Popularitas Budaya Korea terhadap Pembelajaran Bahasa Korea di Perguruan Tinggi Indonesia: Studi Kasus di Universitas H. Jurnal Pendidikan Tinggi dan Kebudayaan, 8(1), 23-35.
Permadi, R., & Maulana, A. (2019). Pengaruh Lingkungan Sosial dan Kultural terhadap Minat Mahasiswa Universitas N dalam Memilih Bahasa Korea sebagai Bahasa Asing. Jurnal Studi Bahasa dan Sastra, 10(1), 45-56.
Prasetyo, W., & Susanto, R. (2018). Strategi Pembelajaran Bahasa Korea yang Efektif dalam Menghadapi Tantangan Global: Perspektif Mahasiswa Universitas P. Jurnal Pendidikan Tinggi dan Pembelajaran, 11(1), 56-68.
Pratama, A., & Susanto, D. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Sosial dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Korea Mahasiswa Universitas I. Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 89-102.
Pratama, R., & Putri, A. (2018). Motivasi Mahasiswa Universitas A dalam Memilih Bahasa Korea sebagai Bahasa Asing yang Dipelajari. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Pengembangan, 5(1), 23-35.
Rahayu, W., & Santoso, B. (2018). Peran Budaya Korea dalam Menarik Minat Mahasiswa Jurusan Seni Rupa Universitas D terhadap Pembelajaran Bahasa Korea. Jurnal Seni dan Desain, 7(2), 34-45.
Saputra, A., & Putra, F. (2019). Pengaruh Lingkungan Pendidikan Tinggi terhadap Minat Belajar Bahasa Korea Mahasiswa Universitas E. Jurnal Pendidikan Tinggi dan Pembelajaran, 13(1), 78-90.
Sari, D., & Wijaya, B. (2020). Peran Media Sosial dalam Penyebaran Budaya Korea dan Dampaknya terhadap Minat Mahasiswa Universitas Z dalam Belajar Bahasa Korea. Jurnal Komunikasi Budaya, 12(2), 89-102.
Setiawan, A., & Nugraha, D. (2019). Pengaruh Fenomena Hallyu terhadap Minat Belajar Bahasa Korea di Universitas Y. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Korea, 6(1), 45-56.
Sutrisno, A., & Utomo, B. (2019). Peran Komunitas Penggemar K-Pop dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Korea di Kalangan Mahasiswa Universitas K. Jurnal Studi Budaya, 11(2), 34-45.
Utami, S., & Cahyani, N. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Universitas B dalam Memilih Bahasa Korea sebagai Pilihan Mata Kuliah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Tinggi, 10(3), 67-78.
Wibowo, B., & Kusumawati, E. (2017). Faktor-faktor yang Mendorong Minat Mahasiswa Universitas J dalam Pembelajaran Bahasa Korea. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Korea, 5(1), 56-68.
Yulianti, S., & Cahaya, D. (2018). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Korea di Universitas F: Tinjauan dari Perspektif Kebutuhan Mahasiswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Asing, 5(2), 112-125.